Az Eötvös Károly Megyei Könyvtár Helyismereti Gyűjteményének blogja

Megyei Morzsák

Amikor még valóban havazott ...

egy hónapnyi tömény tél: 1968 január

2018. január 16. - DAnna

A mai poszt kilóg a sorból, hiszen nem kétszáz, vagy annál is több, csak ötven évvel visz vissza az időben. 

A múlt hónapban szó esett régi idők karácsonyairól, és az akkori időjárásról. Most nézzük meg, milyen volt az időjárás 1968 januárjában! A Napló hasábjain igen sok cikk foglalkozott a hóviszonyokkal és a felmerülő nehézségekkel, és persze a tél örömeivel is.

Érdekes volt olvasni, mennyire jól visszaidézhető és elképzelhető egy régi téli hónap csupán újságbejegyzések alapján. A mai fiatalok ilyen teleket már nem nagyon érhettek meg. 

1968 január 8-án a nagy havazás miatt a megye útjainak nagy része járhatatlan volt, probléma volt a vasúti közlekedéssel, és az áramszolgáltatással is. Alsóörs és Lovas között 110 cm magas hóakadályt találtak.

Hóakadályok megyeszerte: mozdony a hó alatt - Zavarok az áramszolgáltatásban - Mentésre váró autóbuszok - 30 hómaró és hóeke az utakon  == Napló (1961-) ISSN 0133-2104. - 33.évf. 6.sz. (1968. január 9.), p. 1.

Másnap viszont már arról lehet olvasni, hogy nagyjából helyreállt a rend. Kalandban nem volt hiány, Hajmáskérnél egy koraszülött csecsemőt gyalog, ölben szállítottak biztonságba.

Járhatók megyénk útjai: Késve közlekednek az autóbuszok - Megszüntették a zavarokat az áramszolgáltatásban - Mentés ölben, gyalogszerrel == Napló (1961-) ISSN 0133-2104. - 33.évf. 7.sz. (1968. január 10.), p. 1.

Aztán 12-én egy erős szélvihar borzolta újra a kedélyeket, eltűnt egy távolsági járat, egy kisbaba az elakadt mentőautóban jött világra. A Balatonon ezt az időt is lehetett élvezni. Mivel a jégréteg elég vastagnak bizonyult, jégvitorlások "száguldoztak" a part mentén.

Orkán a Bakonyban - 100 kilométer sebességű szél - Hóförgeteg - Eltűnt egy busz - Szerelők a viharban == Napló (1961-) ISSN 0133-2104. - 33.évf. 10.sz. (1968. január 13.), p. 1.

Műanyag szánkó a Balaton jegén: Jégtorlaszok a tó közepén - A vitorlázók sebessége 60-80 kilométer == Napló (1961-) ISSN 0133-2104. - 33.évf. 7.sz. (1968. január 13.), p. 6.

Hóviharban született == Napló (1961-) ISSN 0133-2104. - 33.évf. 11.sz. (1968. január 14.), p. 1.

 

fakutya_balaton_1968_fortepan.jpg

A havazás azonban nem állt el, a hét végén (január 14-15) újfent sok hó esett. Aztán beállt az enyhülés, ónos esőt eredményezett, ami feltehetőleg nem javított a helyzeten  a közlekedést illetően. 

36 órás hópáraj az utakon: Háromméteres hófúvás - Síkosság - Földet mar a hómaró == Napló (1961-) ISSN 0133-2104. - 33.évf. 12.sz. (1968. január 16.), p. 6.

Csak "faragni" lehetett a 3 méteres hóakadályt: Ismét nem jelentkezett Nemeskeresztúr - Kábelázás Veszprémben - Munkájuk elismerésként tizenketten kaptak jutalmat - Árokban a csuklós autóbusz - Egy nyomon járható a Veszprém - Tapolca útvonal == Napló (1961-) ISSN 0133-2104. - 33.évf. 13.sz. (1968. január 17.), p. 6.

Csendesebb időszak következett, egészen január 26-ig, amikor egy nyugatról érkező hózápor mellé mennydörgés is járt főleg Farkasgyepű és Bakonybél térségében. 

Hóvihar - mennydörgéssel: Mi okozta a péntek délelőtti szokatlan természeti jelenséget? == Napló (1961-) ISSN 0133-2104. - 33.évf. 22.sz. (1968. január 27.), p. 1.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://megyeimorzsak.blog.hu/api/trackback/id/tr3913439913

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása